Odrednice pomaganja žrtvi u situacijama vršnjačkog nasilja

Autor(i)

  • Tamara Martinac Dorčić Sveučilište u Rijeci, Filozofski fakultet, Odsjek za psihologiju, Rijeka
  • Sanja Smojver-Ažić Sveučilište u Rijeci, Filozofski fakultet, Odsjek za psihologiju, Rijeka
  • Barbara Rončević Zubković Sveučilište u Rijeci, Filozofski fakultet, Odsjek za psihologiju, Rijeka
  • Svjetlana Kolić-Vehovec Sveučilište u Rijeci, Filozofski fakultet, Odsjek za psihologiju, Rijeka

Ključne riječi:

vršnjačko nasilje, pomaganje žrtvi, empatija, socijalne vještine, samodjelotvornost

Sažetak

Iako promatrači vršnjačkog nasilja aktivno ne sudjeluju u vršnjačkomnasilju, njihove reakcije mogu odigrati važnu ulogu u zaštiti žrtve. Cilj je rada ispitati u kojoj mjeri socijalne vještine, prepoznavanje primjerenih reakcija u situacijama vršnjačkog nasilja te samodjelotvornost i subjektivne norme vezane uz zaštitu žrtve mogu predvidjeti pomaganje žrtvi. U istraživanju su sudjelovali učenici od 12 do 14 godina (M = 12.69; SD = 0.72) iz deset europskih škola (Španjolske, Malte, Velike Britanije i Irske). Od početnog uzorka 359 učenika analizirani su odgovori 226 učenika (54.9% djevojčica) koji u situacijama vršnjačkog nasilja nisu bili žrtve i/ili nasilnici te su izjavili da u situacijama vršnjačkog nasilja nastoje pomoći žrtvi (70.8%) ili da u situacijama vršnjačkog nasilja ne čine ništa, ali smatraju da bi trebali pomoći (29.2%). Sudionici su ispunjavali online upitnik u školi, uz nadzor nastavnika. Upitnik se sastojao od niza skala, konstruiranih ili prilagođenih za potrebe ovog istraživanja kojima smo ispitali ciljane varijable: Upitnik nasilnik/žrtva, Skala empatije, Skala percipiranih socijalnih vještina, Skala samodjelotvornosti u zaštiti žrtve, Skala subjektivnih normi vezanih uz zaštitu žrtve te Upitnik primjerenosti reakcija u situaciji vršnjačkog nasilja. Doprinos promatranih varijabli u objašnjenju ponašanja pomaganja žrtvi ispitan je primjenom hijerarhijske logističke regresijske analize. Rezultati pokazuju da ispitane varijable u posljednjem koraku objašnjavaju između 18% i 25% varijance pomaganja žrtvi. Prepoznavanje primjerenosti reakcija u situacijama vršnjačkog nasilja (primjerenost asertivnih reakcija i neprimjerenost agresivnih i pasivnih reakcija) te samodjelotvornost u zaštiti žrtve značajni su pozitivni prediktori pomagačkog ponašanja. Dobiveni rezultati upućuju na važnost prepoznavanja i osvještavanja primjerenih reakcija promatrača u kontekstu vršnjačkog nasilja te jačanja samodjelotvornosti s ciljem povećanja vjerojatnosti pomaganja žrtvi.

##submission.downloads##

Objavljeno

2019-12-16

Broj časopisa

Rubrika

Articles