„Ne ono što mogu, već ono što bih trebao”: uloga kompatibilnosti identiteta u objašnjenju socioekonomskih razlika u obrazovnim aspiracijama

Autor(i)

Ključne riječi:

socioekonomski status, kompatibilnost identiteta, obrazovne aspiracije, obrazovne nejednakosti

Sažetak

Socioekonomske obrazovne nejednakosti u mnogim zapadnim društvima i dalje opstaju. Pokazalo se da učenici iz obitelji nižega socioekonomskog statusa postižu lošije akademske ishode od svojih vršnjaka iz obitelji višega socioekonomskog statusa. Prijašnja istraživanja također upućuju na potencijalnu ulogu psiholoških barijera u objašnjenju dijela tih obrazovnih nejednakosti. U skladu s time, cilj je ovoga istraživanja bio ispitati ulogu kompatibilnosti identiteta u objašnjenju odnosa između socioekonomskoga porijekla srednjoškolaca i njihovih obrazovnih aspiracija. Kompatibilnost identiteta odnosi se na percipirani sklad između socioekonomskoga porijekla učenika i stereotipa tipičnoga studenta. U istraživanju su sudjelovala 362 učenika srednjih škola u Hrvatskoj. Učenici su ispunili mrežni upitnik u kojemu su mjereni njihov subjektivan socioekonomski status, kompatibilnost identiteta, obrazovne aspiracije i školski uspjeh. Rezultati su pokazali pozitivnu povezanost između subjektivnoga socioekonomskog statusa učenika i kompatibilnosti identiteta te njihovih obrazovnih aspiracija. Paralelni medijacijski model potvrdio je značajan indirektni efekt subjektivnoga socioekonomskog statusa učenika na njihove obrazovne aspiracije preko percipirane kompatibilnosti identiteta, dok se put preko školskoga uspjeha nije pokazao značajnim. Ti nalazi upućuju na to da se dio socioekonomskih razlika u obrazovnim aspiracijama srednjoškolaca može pripisati razlikama u percipiranoj kompatibilnosti identiteta učenika iz obitelji različitih socioekonomskih prilika. Moguće je da niska kompatibilnost identiteta dovodi do nižih stopa upisa fakulteta kod učenika iz obitelji nižega socioekonomskog statusa. U praksi bi, stoga, trebalo djelovati na smanjenje različitih psiholoških barijera kod učenika nižega socioekonomskog statusa provedbom kontekstualno primjerenih sociopsiholoških intervencija.

##submission.downloads##

Objavljeno

2023-12-11

Broj časopisa

Rubrika

Articles