Atribucije kontrole i namjera pružanja pomoći među studentima: moderacijski učinci nekih karakteristika pomagača

Autor(i)

  • Matea Kramarić University of Zagreb, Faculty of Education and Rehabilitation Sciences, Department of Speech and Language Pathology, Zagreb, Croatia
  • Željka Kamenov University of Zagreb, Faculty of Humanities and Social Sciences, Department of Psychology, Zagreb, Croatia

Ključne riječi:

atribucije kontrole, pomagačko ponašanje, studenti, karakteristike studenata

Sažetak

Ranija su istraživanja pokazala da individualni i socijalni čimbenici mogu moderirati odnos između atribucija kontrole, emocija i pomaganja. Cilj je ovoga istraživanja bio ispitati odnos između atribucija, emocija i pomagačkih namjera u hrvatskome akademskom okruženju te provjeriti moderiraju li taj odnos neke karakteristike pomagača (sudionikovo studijsko usmjerenje, osobno izostajanje s nastave te navika vođenja bilješki na predavanjima). Proveden je eksperiment s vinjetama koje su opisivale studenta koji želi posuditi bilješke s predavanja. Sudionici su također procijenili u kojoj su mjeri izostajali s nastave prošli semestar te koliko često imaju vlastite bilješke s predavanja. Podaci su prikupljeni od 298 studenata s triju fakulteta Sveučilišta u Zagrebu. Iako su hrvatski studenti općenito pokazali visoku spremnost za pružanje pomoći kolegi te je kontrola uzroka potrebne pomoći imala slab učinak na pomagačke namjere, dobiveni su rezultati u skladu s atribucijskim modelom. Međutim, rezultati također ukazuju na to da neke karakteristike studenata mogu moderirati odnos između atribucija kontrole, emocija i pomaganja. Indirektni učinak kontrole na pomagačke namjere preko pobuđenoga suosjećanja bio je slabiji kod sudionika koji često izostaju s nastave te onih koji rijetko imaju vlastite bilješke s predavanja.

##submission.downloads##

Objavljeno

2023-07-07

Broj časopisa

Rubrika

Articles