Efekt privlačenja u vidnom radnom pamćenju

Autor(i)

  • Ivan Tomić Sveučilište u Zagrebu, Filozofski fakultet, Odsjek za psihologiju, Zagreb
  • Matej Pavlić Sveučilište u Zagrebu, Filozofski fakultet, Odsjek za psihologiju, Zagreb
  • Denis Vlašiček Sveučilište u Zagrebu, Filozofski fakultet, Odsjek za psihologiju, Zagreb
  • Dragutin Ivanec Sveučilište u Zagrebu, Filozofski fakultet, Odsjek za psihologiju, Zagreb

Ključne riječi:

vidno radno pamćenje, efekt privlačenja, pamćenje orijentacija, signaliziranje

Sažetak

Temeljno obilježje vidnoga radnog pamćenja jest da preciznost dosjećanja opada porastom broja podražaja koji se pamti. Ovaj se nalaz tumači kao posljedica raspodjele ograničene količine resursa, pri čemu porastom broja podražaja koji se pamti pada količina resursa pridana svakom podražaju. Nedavna istraživanja pokazuju kako dosjećanje u zadacima vidnoga radnog pamćenja ovisi i o karakteristikama seta podražaja koji se pamti. Konkretno, u zadatku pamćenja jednostavnih vidnih karakteristika dvaju podražaja (npr. orijentacije) dosjećanje jednog podražaja karakterizira sustavna pogreška u smjeru drugog zapamćenog podražaja, tzv. efekt privlačenja. U ovom smo istraživanju željeli provjeriti koliko je ovaj efekt otporan na eksperimentalne manipulacije preciznosti pamćenja podražaja. U četiri su eksperimenta sudionici (N = 33) pamtili i dosjećali se istovremeno prikazanih orijentacija podražaja. U prvom je eksperimentu redoslijed dosjećanja odabiran po slučaju; u drugom su eksperimentu sudionici trebali samostalno birati redoslijed kojim će se dosjećati, a u trećem i četvrtom eksperimentu redoslijed dosjećanja ponovno je odabiran po slučaju, no sudionicima je na svakoj sekvenci unaprijed (eksp. 3) ili unatrag (eksp. 4) signalizirano kojeg će se podražaja najvjerojatnije morati dosjetiti prvog. Efekt privlačenja bio je vidljiv u sva četiri eksperimenta, i to pri dosjećanju obaju podražaja. Ovo istraživanje demonstrira robusnost efekta privlačenja u vidnom radnom pamćenju, što implicira da mehanizmi u podlozi tog efekta nisu podložni korekciji, odnosno da su sastavni dio temeljnih procesa kodiranja vidnih podražaja.

##submission.downloads##

Objavljeno

2019-07-23

Broj časopisa

Rubrika

Articles