Struktura usredotočene svjesnosti i njezina povezanost s crtama ličnosti i emocionalnim reagiranjem
Ključne riječi:
Petofacetni upitnik usredotočene svjesnosti, validacija mjere, petofaktorski model ličnosti, emocionalno reagiranjeSažetak
Cilj je provedenog istraživanja bio ispitati faktorsku strukturu Petofacetnog upitnika usredotočene svjesnosti (FFMQ, Baer i sur., 2006) na hrvatskom uzorku i utvrditi odnose usredotočene svjesnosti s relevantnim kriterijima. Uz ispitivanje originalne i alternativnih faktorskih struktura FFMQ-a ispitana je i njegova povezanost s iskustvom u meditaciji, neki aspekti konvergentno-divergentne valjanosti (povezanost s crtama ličnosti petofaktorskog modela) te prediktivna i inkrementalna valjanost u objašnjenju emocionalnog reagiranja na jednostavne podražaje. Ukupno 242 ispitanika iz populacije studenata i opće populacije od 18 do 68 godina popunilo je FFMQ, Petofaktorski inventar ličnosti (BFI, Benet-Martinez i John, 1998) i mjeru emocionalnog reagiranja operacionaliziranog kao evaluacija prezentiranih riječi na dimenzijama valencije i uzbuđenja, odnosno intenziteta afektivnog odgovora. Rezultati su pokazali da (1) iako sve facete FFMQ-a imaju primjerenu pouzdanost, najprikladnije faktorsko rješenje predstavlja četverofaktorski hijerarhijski model s jednim faktorom višeg reda, u kojem je izostavljen faktor opažanja, a moguće je koristiti i svih pet faktora, ali u tom slučaju bez podrazumijevanja faktora višeg reda; (2) uz kontrolu svih relevantnih varijabli postoje značajne razlike između praktikanata i nepraktikanata meditacije na svim facetama FFMQ-a osim facete opisivanja, kao i na ukupnom rezultatu FFMQ-a; (3) dobivene su niske do umjerene očekivane povezanosti faceta FFMQ-a s dimenzijama petofaktorskog modela; (4) povezanosti faceta FFMQ-a i emocionalnog reagiranja niske su, očekivano snažnije za negativne u odnosu na pozitivne podražaje i smjer im varira ovisno o vrsti facete i vrsti podražaja, pri čemu (5) faceta neprosuđivanja ima inkrementalnu valjanost povrh dimenzija petofaktorskog modela ličnosti jedino u predikciji percepcije intenziteta negativnih podražaja. Raspravljena su moguća objašnjenja i implikacije dobivenih rezultata.##submission.downloads##
Objavljeno
2017-12-15
Broj časopisa
Rubrika
Articles