Primjena metakognitivnih poticaja kod zadatka čitanja s razumijevanjem – prikaz procesnih modela samoregulacijskih aktivnosti
Ključne riječi:
metakognitivni poticaji, rudarenje procesa, samoregulacija, razumijevanje tekstaSažetak
Metakognitivni su poticaji oblik instruktivne podrške koji može potaknuti samoregulaciju (SR) u zadacima razumijevanja pročitanoga. Budući da su tijekom studiranja tekstovi zahtjevni, ovo je eksperimentalno pilot-istraživanje provedeno na uzorku studenata tijekom izvođenja takvih zadataka uz primjenu metakognitivnih poticaja i bez njih, a s ciljem utvrđivanja razlika u učestalosti konkretnih SR aktivnosti i u sekvencijskim obrascima odvijanja tih aktivnosti između dviju nezavisnih skupina sudionika. Eksperimentalna skupina (ES) zadatak je izvodila uz poticaje, dok su u kontrolnoj skupini (KS) oni izostali. Dodatno, istražene su razlike između obiju skupina u njihovoj uspješnost u provjeri znanja neposredno nakon izvođenja zadatka. Sudionici su nasumično raspoređeni u ES (n = 10) i KS (n = 10), uz zadatak čitanja naglas teksta prikazanoga na ekranu i verbaliziranja svojih razmišljanja, znajući da će kasnije rješavati zadatke za provjeru znanja. Verbalizacije su snimane, naknadno transkribirane i kodirane. ES-u su prezentirana četiri poticaja u obliku pitanja u trima navratima tijekom čitanja, dok je KS-u istim tempom prikazana jedna općenita tvrdnja o tome da razmisle o pročitanome. Rezultati Mann-Whitneyevih U-testova nisu pokazali značajnu razliku između skupina u uspješnosti na provjeri znanja, dok je istim testovima utvrđeno da su sudionici iz ES-a producirali značajno više verbalizacija povezanih s metakognitivnim aktivnostima, primarno u odnosu na evaluaciju, od sudionika iz KS-a. Rudarenjem procesa generirani su procesni modeli SR aktivnosti za svaku skupinu, pri čemu su oba modela ukazala na povezanost između čitanja i evaluacije te nadgledanja i motivacije. Razlike su uočene u načinima integracije nadgledanja unutar SR procesa, kao i u integraciji različitih kognitivnih aktivnosti s metakognitivnim aktivnostima u modelima. Rezultati su razmotreni u kontekstu teorijskih modela SR-a i spoznaja o ulozi motivacije i nadgledanja tijekom čitanja, uz preporuke za buduća istraživanja.##submission.downloads##
Objavljeno
2025-12-15
Broj časopisa
Rubrika
Articles