Percepcija (ne)pravednosti, angažiranost i nepoželjna ponašanja u akademskome kontekstu: Medijacijska uloga emocija
Ključne riječi:
percepcija pravednosti, percepcija akademske pravednosti, emocije, angažiranost, nepoželjno akademsko ponašanjeSažetak
Percepcija (ne)pravednosti postala je predmet znatnoga znanstvenog interesa u području organizacijske psihologije. Dosadašnja istraživanja u akademskome kontekstu ukazuju na to da je percepcija pravednosti pozitivno povezana s motivacijom te negativno povezana s ljutnjom i agresivnim ponašanjem prema profesorima. Međutim, mehanizmi djelovanja različitih aspekata pravednosti u akademskome kontekstu još uvijek nisu dovoljno istraženi. Cilj je ovoga istraživanja bio povećati razumijevanje percepcije pravednosti u akademskome kontekstu (1) ispitivanjem njezine povezanosti s angažiranošću i nepoželjnim ponašanjem te (2) promatranjem emocija kao posrednika tih odnosa. Ukupno 426 studenata ispunilo je mrežni upitnik kojise sastojao od Ljestvice pravednosti profesora i vršnjaka, Ljestvice afektivne dobrobiti za studente, Ljestvice radne angažiranosti za studentsku populaciju i Upitnika nepoželjnoga organizacijskog ponašanja za studensku populaciju. Analiza podataka ukazala je na pozitivnu povezanost među četirima dimenzijama percepcije pravednosti i angažiranosti. Mjere nepoželjnoga ponašanja pokazale su poseban obrazac povezanosti s dimenzijama percepcije pravednosti: samo je interakcijska pravednost kolega bila negativno povezana s interpersonalnom devijantnošću, dok su proceduralna i interakcijska pravednost profesora bile negativno povezane s organizacijskom devijantnošću. Ugodne emocije objasnile su značajan dio varijance angažiranosti povrh svih dimenzija pravednosti i posredovale su njihove odnose s angažiranošću. Ugodne i neugodne emocije nisu pokazale jedinstven doprinos u predviđanju dimenzija nepoželjnoga ponašanja povrh pravednosti. Rezultati potvrđuju relevantnost percepcije pravednosti u akademskome kontekstu i pružaju smjernice za stvaranje okruženja koje potiče ugodne emocije i povećava studentsku angažiranost.##submission.downloads##
Objavljeno
2025-07-16
Broj časopisa
Rubrika
Articles