Replikacija Aschova efekta u Bosni i Hercegovini: Dokaz za moderatorsku ulogu sličnosti s grupom u konformizmu
Ključne riječi:
konformizam, Aschov efekt, teorija samokategorizacije, sličnost s grupomSažetak
U ovom smo istraživanju pokušali replicirati klasični Aschov efekt u kulturnom kontekstu Bosne i Hercegovine te ispitati potencijalni utjecaj sličnosti s grupom na konformizam. U ispitivanju su sudjelovali studenti Bošnjaci (Muslimani, N = 95), koji su, u prisutnosti pet eksperimentatorovih suradnika, koji su im bili predstavljeni kao osobe istoga etničkog podrijetla, različitoga etničkog podrijetla ili kao osobe čije etničko podrijetlo nije bilo istaknuto, proveli klasični Aschov zadatak procjene crta. Zadatak se sastojao u odabiru jedne od triju crta za usporedbu koja je bila jednake duljine kao testna crta. Svaki je sudionik prošao kroz 18 testnih pokušaja koji su uključivali 12 kritičnih pokušaja na kojima su eksperimentatorovi suradnici davali očigledno pogrešan odgovor. Očekivano, u skladu s ranijim istraživanjima, rezultati su pokazali jasan i snažan Aschov efekt, gdje su sudionici slijedili većinu u 35.4% kritičnih pokušaja. Važno je istaknuti da je ovaj efekt varirao u ovisnosti o sličnosti s grupom. Naime, u usporedbi s uvjetom u kojem grupni identitet nije bio istaknut, konformizam je bio veći u uvjetu unutargrupne većine, odnosno manji u uvjetu izvangrupne većine. Promatrano u cjelini, naši rezultati potvrđuju univerzalni nalaz Aschova efekta te nude nedvojben dokaz da sličnost s većinom igra važnu ulogu u fenomenu konformizma.##submission.downloads##
Objavljeno
2019-12-16
Broj časopisa
Rubrika
Articles