Fokus kvantifikatora u hrvatskom jeziku na zadatku nadopunjavanja rečenica

Authors

  • Igor Bajšanski Odsjek za psihologiju Filozofskoga fakulteta Sveučilišta u Rijeci
  • Pavle Valerjev Odjel za psihologiju Sveučilišta u Zadru

Keywords:

fokus kvantifikatora, kvantifikatori, efekti perspektive, hrvatski jezik

Abstract

Različiti se kvantifikatori u prirodnom jeziku upotrebljavaju za izražavanje informacija o količini. U velikom je broju psihologijskih istraživanja ispitivano subjektivno značenje takvih izraza, kao i kontekstualne i individualne razlike u njihovoj interpretaciji. Novija istraživanja pokazuju da se kvantifikatori razlikuju u svojstvu fokusa – usmjeravanja pažnje na različite aspekte opisane situacije (Sanford, Dawydiak i Moxey, 2007). Cilj je ovoga istraživanja bio ispitati ta svojstva kod kvantifikatora u hrvatskom jeziku. Proveden je eksperiment u kojem je korišten zadatak pisanja nastavka rečenica. U istraživanju je sudjelovalo 83 ispitanika. Ispitan je efekt fokusa s tri kvantifikatora: puno, malo i nekoliko. Ispitanicima je prezentirano 18 rečenica, a u svakoj je bio prisutan jedan od triju navedenih kvantifikatora. Manipulirana je i vrsta nastavka rečenice: u jednoj je grupi od ispitanika traženo da nadopune rečenicu koja započinje zamjenicom oni, a u drugoj da napišu objašnjenje prezentirane rečenice. Producirani su nastavci rečenica kategorizirani s obzirom na skup na koji referiraju – na pozitivan ili komplementarni skup. Rezultati su pokazali jasan efekt fokusa kvantifikatora: rečenice s pozitivnim kvantifikatorima (puno, nekoliko) nastavljane su referiranjem na pozitivan skup, a rečenice s kvantifikatorom malo referiranjem na komplementarni skup. Dobiven je i značajan efekt vrste nastavka, kao i značajna interakcija fokusa kvantifikatora i vrste nastavka: ispitanici su naveli više nastavaka koji referiraju na negativan skup kod pisanja objašnjenja nego kod pisanja nastavaka rečenice koja započinje zamjenicom.

Author Biography

Igor Bajšanski, Odsjek za psihologiju Filozofskoga fakulteta Sveučilišta u Rijeci

Published

2014-07-16

Issue

Section

Articles